EK spustila novú online príručku na ochranu používateľov internetu

10.05.2009 Celý región

Bratislava 10. mája (TASR) - Európska komisia (EK) spustila v máji nový online nástroj na ochranu spotrebiteľov, ktorí používajú internet.
Príručka s názvom eYouGuide pomáha európskym spotrebiteľom, ktorí využívajú internetové služby a online obchod, zorientovať sa v právnych predpisoch Európskej únie (EÚ).

Tento krok je potvrdením snahy EK vytvoriť jednotný internetový trh pre spotrebiteľov a podniky. Zároveň odpovedá na výzvu Európskeho parlamentu, ktorá sa zaoberala otázkami nakupovania na internete, sťahovania hudby alebo ochrany osobných údajov online.

Podľa výsledkov Eurobarometra, ktorý skúmal dôveru používateľov v bezpečnosť internetu, vyplýva, že hoci polovica domácnosti v EÚ má širokopásmové internetové pripojenie, len 12 % z nich sa cíti pri vykonávaní transakcii na internete bezpečne. \"Poskytnutie jasných informácií spotrebiteľom o ich právach zvýši dôveru a pomôže uvoľniť plný hospodársky potenciál jednotného európskeho online trhu, ktorého príjmy predstavujú hodnotu 106 miliárd eur (3,19 bilióna Sk), \" skonštatovala na margo zavedenia online príručky komisárka EÚ pre ochranu spotrebiteľa Meglena Kuneva.

Európski spotrebitelia majú právo na jasné informácie o cenách a podmienkach, a to ešte pred uskutočnením predaja, na dodanie tovaru alebo služby do 30 dní od nákupu, na lehotu na rozmyslenie najmenej sedem pracovných dní, počas ktorej môžu svoje rozhodnutie zmeniť a na minimálne dvojročnú záruku na produkty. Všetky tieto práva zaručujú webové lokality končiace sa príponou \"eu\". Znamená to, že ich prevádzkuje osoba resp. spoločnosť so sídlom v jednej z členských krajín Európskej únie a podlieha jej zákonom.

Európska komisia identifikovala aj prioritné oblasti, kde sú ešte medzery v zákonných nariadeniach. Ich doplnením by sa zvyšovala dôveryhodnosť používania internetu. Medzi takéto opatrenia napríklad patrí boj proti nevyžiadanej pošte, zamedzenie rozdrobenosti zákonov o vytváraní kópií na súkromné použitie, posilnenie dôvery v online platby a vytvorenie európskeho systému značiek dôvery pre webové lokality s maloobchodným predajom.
 

Vyberte región